Att skapa miljökommunikation som engagerar

2018-03-27

Klimatförändringar, extremt väder, kollaps av biologisk mångfald och ekosystem utgör de största riskerna för vårt samhälle och vår ekonomi idag, ändå kan vi alla känna oss frustrerade när vi kommunicerar om dessa viktiga frågor.

Miljökommunikation var därför temat för företagsnätverket Business@Biodiversity Swedens första träff för 2018. Ett 20-tal medlemmar samlades tillsammans med arrangörsgruppen i Fores lokaler på Kungsbroplan i Stockholm. Inbjudna till dagen var experter inom både kommunikation och miljö, och i hur vi bygger värdeskapande nätverk.

Lärorikt med konkreta råd
Anna Bjursell, kommunikatör på Boliden Gruvor, var en av träffens deltagare.

– Det har varit otroligt lärorikt att få träffa andra som har samma utmaningar och möjligheter som vi också har. Det är ju det bästa – att träffas och lösa problem tillsammans. Jag tar med mig mycket bra idéer och tankar, berättar hon.

Ett av dagens mest uppskattade föredrag var med Fredrik Moberg från Albaeco och forskare vid Stockholm Resilience Centre.

– Fredriks råd att hellre kommunicera framtidsvisionen (I have a dream) än skräckscenariot (I have a nightmare) är ett verktyg som jag verkligen kommer att ta med mig, menar Anna.

Nedan kan du läsa mer om de olika föredragen och ta del av några av de viktigaste insikterna från dagen.


Sätt mål, följ upp och kommunicera!

Nina Ekelund, generalsekreterare för klimatnätverket Hagainitiativet, gav oss verktyg för att bygga nätverk som ger effekt. Hennes råd var tydliga: sätt ambitiösa och konkreta mål utifrån en tydlig målgrupp, följ upp målen och kommunicera hur det går! Hagainitiativet arbetar med lönsamhetsrapporter och styrmedelsrapporter som några av sina verktyg för att följa upp de mål som nätverket har för sina medlemmar.

Ninas insikter och erfarenheter gav värdefulla utgångspunkter för eftermiddagens diskussioner om kommunikation och hur
Business@Biodiversity Sweden kan utvecklas.

Hitta ett språk som målgruppen förstår
Anna Lemström driver FIBS – Finlands ledande hållbarhetsnätverk – som hjälper företag att göra bättre business med fokus på områden som socialt kapital, miljö, ekonomiskt ansvar och hållbarhet som konkurrensfördel. Nätverket har idag 315 medlemmar, främst stora och industriledande företag.

Anna berättade bland annat om det framgångsrika skolningsprogram som nätverket driver: Natural Capital Training Program. En av hennes många lärorika insikter från arbetet var värdet av att använda ett relevant och businessnära språk i kommunikationen runt naturkapital och biologisk mångfald: det gör det lättare att ta kunskaperna och insikterna med sig in i kärnverksamheten.

Engagera med mer än bara fakta

Hur kan vi effektivt kommunicera biologisk mångfald? Vi behöver nå fram, inte bara nå ut. Det var huvudbudskapet när Fredrik Moberg, co-director för Albaeco och forskare vid Stockholm Resilience Centre, berättade hur vi kan skapa kommunikation som engagerar och driver människor att vilja göra annorlunda.

Han menade att enbart fakta sällan ändrar människors värderingar och beteenden, utan att vi också måste gör biologisk mångfald konkret, relaterbart och engagerande. Några av de råd han gav handlade om att göra budskapet personligt, att fokusera lokalt och att hitta det som driver målgruppen. Det är effektiva sätt att engagera, och en viktig nyckel till att göra ekosystemtjänster till en strategisk fråga på vd-nivå.

Viktiga samtal mellan nätverkets medlemmar
Efter god mat och goda lunchsamtal tog vi avstamp i insikterna från förmiddagen och diskuterade tillsammans dos and don’ts för framgångsrik miljökommunikation – både för att driva frågor om biologisk mångfald inom våra organisationer och i kontakt med kunder, externa beslutsfattare och människor som vårt arbete berör.

Resultatet blev en handlingskraftig checklista för nätverkets medlemmar att utveckla sin miljökommunikation utifrån.

Kommande träffar och webbinarier
Under året kommer Business@Biodiversity Sweden att arrangera ytterligare två nätverksträffar, flera webbinarier och en fältexkursion. Du som är verksam i ett bolag där frågorna inom Business@Biodiversity är aktuella – tveka inte att ta kontakt med oss som driver nätverket. Det finns plats för fler medlemmar!